NyhederMoms og betingede rabatter

Moms og betingede rabatter

Øget fokus fra Skattestyrelsen kræver opmærksomhed

Fagligt nyt

Moms og betingede rabatter

Virksomheder, der modtager eller yder betingede rabatter, skal være opmærksomme på den momsmæssige behandling, særligt når der ikke udstedes kreditnotaer. Skattestyrelsen har nemlig ændret deres tilgang på området, hvilket kan have stor betydning for mange virksomheder.

Ubetinget vs. betinget rabat – en væsentlig forskel

I momsmæssig sammenhæng skelnes der mellem to hovedtyper af rabatter:

  • Ubetingede rabatter gives direkte ved levering eller fakturering og fratrækkes prisen med det samme. Her beregnes og afregnes moms af den nedsatte pris.
  • Betingede rabatter ydes først, når visse betingelser er opfyldt – fx hvis en kunde samlet køber over et givent beløb i en periode, eller hvis betaling sker hurtigt. I disse tilfælde faktureres det fulde beløb inkl. moms, og rabatten opstår først senere.

Det er netop håndteringen af sidstnævnte, der nu er kommet under skærpet opmærksomhed.

Køber bærer nu ansvaret – selv uden kreditnota

Skattestyrelsen har i deres juridiske vejledning (2025-1) tydeliggjort, at det er køberen, der har pligt til at reducere sit momsfradrag, hvis en betinget rabat bliver udløst – også uden at sælgeren udsteder en kreditnota eller regulerer sin salgsmoms. Den praksis, hvor køberen blot afventede en kreditnota fra leverandøren, er dermed ikke længere tilstrækkelig.

Baggrunden er, at momsfradraget kun må omfatte den moms, der faktisk er betalt. Får virksomheden reelt en prisnedsættelse senere, skal momsfradraget reduceres i overensstemmelse hermed – uanset hvordan sælger forholder sig.

Denne tilgang er i flere tilfælde blevet lagt til grund i konkrete afgørelser, hvor fradragsretten er delvist nægtet, netop fordi køberen ikke havde korrigeret fradraget i takt med den opnåede rabat.

Se evt. den juridiske vejledning her.

Ikke en praksisændring men med samme konsekvens

Skattestyrelsen selv betegner ikke tilgangen som en praksisændring, men I praksis betyder det dog, at mange virksomheder nu skal ændre deres arbejdsgange. Hvor man tidligere kunne afvente leverandørens initiativ i form af en kreditnota, forventes køberen nu at agere selvstændigt og proaktivt.

Det har i den seneste tid skabt usikkerhed i mange virksomheder, særligt hvor aftalerne om betingede rabatter er komplekse og udbetales samlet én gang om året eller på anden vis først opstår retrospektivt.

Sælgers ansvar for momsregulering

Sælgeren har også et ansvar i forhold til den momsmæssige håndtering af betingede rabatter. Når en rabat bliver udløst, skal sælgeren regulere sin salgsmoms i overensstemmelse med rabatten. Det vil sige, at hvis køberen opnår en rabat, skal sælgeren reducere den oprindelige faktura med moms af rabatten. Dette undgås nemmest ved at sælger udarbejder en kreditnota. Uden denne justering risikerer sælgeren at betale for meget i moms.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål til det ovenstående, er du velkommen til at kontakte til din revisor i Christensen Kjærulff.

Netværk

Christensen Kjærulff har et stort netværk bestående af en lang række pengeinstitutter, advokater og konsulenter. Vores dygtige samarbejdspartnere er med til at sikre, at vi kan give vores kunder den bedst kvalificerede rådgivning.

Nexia logo
Nexia
Christensen Kjærulff is a member of Nexia, a leading, global network of independent accounting and consulting firms. Please see the “Member firm disclaimer” for further details.
RevisorGruppen Danmark logo
RevisorGruppen Danmark
Vi er medlem af RevisorGruppen Danmark, som er en sammenslutning af uafhængige statsautoriserede revisionsfirmaer, der skal sikre en høj kvalitet og faglig udvikling i arbejdet.